Frisdranken belangrijke oorzaak overgewichtHet
drinken van frisdrank en andere drankjes die veel suiker bevatten is
een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Dat hebben
onderzoekers van de Harvard School of Public Health geconcludeerd na
bestudering van een groot aantal voedingsstudies. Hun bevindingen zijn
dinsdag gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition. Een
extra blikje frisdrank per dag kan leiden tot een gewichtstoename van
maar liefst zeven kilo in één jaar.
Niet
alle studies concluderen echter dat de drankjes de grote boosdoeners
zijn en het nieuwe onderzoek heeft een aantal van die studies niet
bekeken, aldus de Amerikaanse Frisdrank Organisatie in een reactie. Er
dragen volgens de belangenorganisatie veel factoren bij aan
overgewicht. Kinderdokter David Ludwig, gespecialiseerd in overgewicht,
zei echter dat het misleidend is te wijzen op andere oorzaken,
aangezien het bewijsmateriaal voor een causaal verband tussen het
drinken van frisdrank en overgewicht overweldigend is.
Bron: Telegraaf
|